Här följer några beskrivningar av roller inom samfälligheten.

Styrelsen

Ordförande

Det är ordföranden som leder varje styrelsemöte så att diskussionerna blir sakliga och kan leda till beslut. Ordföranden har tillsammans med kassören det främsta ekonomiska ansvaret för att hantera konton och att göra uttag och betalningar, tillsammans med revisorsfirman. En del möten med ordföranden i närliggande samfällighetsföreningar och en del officiella kontakter med kommun etc förekommer. Ordföranden har också en egen liten textpunkt i Inseglet där man kan informera om något som kan kännas aktuellt.

Vice ordförande

Den som är vice ordförande leder styrelsemötena om inte ordinarie ordförande är närvarande. För att arbetet ska fungera så smärtfritt som möjligt så brukar ofta samma person ha rollen som vice ordförande och kassör.

Sekreterare

Sekreteraren är främst ansvarig för att skicka ut kallelser med dagordning inför varje styrelsemöte och att skriva protokoll efter hållna styrelsemöten. Sekreteraren brukar också hantera röstlängden (vilka som bor i varje fastighet) inför årsstämman.

Kassör

Den som är kassör i föreningen kommer att ha mest kontakt med revisorerna och följa upp hur fastigheterna har betalat sina avgifter. Det kan ingå en del hantering av icke betalade avgifter när det kommer till kontakt med kronofogde och inkassoföretag. Tillsammans med ordföranden så brukar kassören ta huvudansvaret för arbetet med fondplanen då de har den primära kontakten med revisorsfirman.

Ledamot

En ledamot deltar på styrelsemötena och har rösträtt i samband med eventuell omröstning. En ledamot har i regel andra roller inom föreningen också, exempelvis att vara ansvarig för garagefrågor, elfrågor eller liknande. En ledamot deltar ofta i olika arbetsgrupper. Vissa av dessa arbetsgrupper är rent interna inom styrelsen medan andra kan innefatta även andra medlemmar inom samfälligheten som inte är styrelsemedlemmar.

Suppleant

Den som är suppleant i styrelsen är med på alla styrelsemöten och deltar i alla diskussioner. Om det skulle vara olika åsikter i hur man bör göra med en viss fråga och det blir aktuellt med en omröstning så har inte suppleanterna rösträtt utan det är bara ledamöterna som har rösträtt. Om en ordinarie ledamot inte kan vara närvarande på ett styrelsemöte så väljs en suppleant att ersätta den ordinarie ledamoten för just det mötet. Som ersättare för en ordinarie ledamot så har suppleanten därmed rösträtt under detta möte.

Roller som innehas av medlemmar i styrelsen

Markansvarig

Inom styrelsen så kommer några att bli valda som markansvariga. Som markansvarig så är man ansvarig för markarbeten inom samfälligheten. Det kan vara allt ifrån asfalt som behöver lagas till vattenavstängning eller kontakt med entreprenörer för trädfällning. Den markansvarige träffar inför städdagarna markombuden några dagar innan och områdesombuden strax innan samlingen på städdagen. Då kommer man fram till vilka extra uppgifter (förutom ordinarie gårdsstädning) som kan behöva göras inom ett område.

Garageansvarig

Den garageansvarige är den primära kontakten för frågor relaterade till garagen i länga. Det skulle kunna vara problem med garageportar, belysning etc. Brukar också läsa av elförbrukningen för garagelängorna.

Andra roller

Valberedning

Valberedningens huvudsakliga uppgift är att föreslå personer som ska sitta i styrelsen men även andra typer av roller föreslås av samfällighetens valberedning.

Markombud

Markombuden sitter inte i styrelsen men väljs för att kunna vara en extra kontaktperson för de markansvariga. Markombuden har som uppgift att ha lite extra koll på sina områden, vilket innebär att rapportera trasig gatubelysning, träd som ser ut att vara i dåligt skick osv. Ett markombud finns i varje område, dvs NG, SL och NL och kommer att träffa tillhörande områdesombud strax innan städdagen för att berätta om vilka extra uppgifter som behöver utföras. Markombuden kommer i sin tur att delta på ett möte med sin markansvariga några dagar innan städdagen för att tillsammans avgöra vad som behöver utföras under städdagarna.

Områdesombud

Områdesombuden växlar varje år enligt ett fast schema och av den anledningen att vi delar upp ansvaret lite och samtidigt förbättrar kontakten mellan grannarna. Den som är områdesombud är ansvarig för att sköta samlingen vid höst- och vårstädning för de fastigheter som hör till ombudets område (oftast ett tiotal fastigheter). Man skriver upp vilka fastigheter som deltar på städdagen (eller rapporterat att de inte kan delta och istället gjort sin del en annan dag) och delar ut sopsäckar som alla deltagare kan använda till löv och gräs. Områdesombudet kommer att träffa markombuden strax innan samlingen under städdagen för att få veta om det är några extra uppgifter, förutom ordinarie städning, som behöver utföras under städdagen. Extra uppgifter skulle kunna vara att måla parkeringslinjer eller liknande. Avläsningen av fastigheternas vattenförbrukning lämnas också in till områdesombudet som sedan lämnar in det till ordföranden.

Informationsgruppen

Inom informationsgruppen så hanteras hemsidan och e-post, samtidigt som Inseglet också produceras i skriftlig form.

Copyright © 2014 Segelkobben. Alla rättigheter reserverade.